SEKTÖREL BİLGİLER

AVM Endeksi

AVM Endeksi
AVM Perakende Ciro Endeksi, Mart ayında %22,2 artış gösterdi…
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Perakende Ciro Endeksi’nin Mart ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi 2019 Mart döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 22,2 artış kaydederek 281 puana ulaştı. Mart 2019 için açıklanan yıllık enflasyon oranının yüzde 19,7 olduğu düşünüldüğünde ciro endeksindeki artışın enflasyon oranının üzerinde olduğu görülüyor.

AVM Perakende Ciro Endeksi verileri birinci çeyrek bazında da geçtiğimiz yılın birinci çeyreği ile karşılaştırıldığında yüzde 15,3 artış gösterdi.
 
Ciro Endeksi - Türkiye Geneli (son güncelleme 10 May 2019)
Not: Sektöre ait ciro endeksi, Anadolu ve İstanbul'un GLA büyüklükleri ağırlıklandırarak hesaplanmıştır. 
 
Çeyrek Bazda Ciro Endeksi (son güncelleme 10 May 2019)
 
Aylık m2 Başı Ciro Analizi (Ciro/m2) (son güncelleme 10 May 2019)
AVM’lerde kiralanabilir alan (m2) başına düşen cirolar Mart 2019’da İstanbul’da 1317 TL, Anadolu’da 908 TL olarak gerçekleşirken, Türkiye geneli metrekare verimliliği ise Mart 2019’de 1072 TL oldu.

Çeyrek bazlı m2 başına düşen ciro göz önünde bulundurulduğunda, 1. çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemine göre ve enflasyondan arındırılmadan yüzde 16,6’lık bir artış yaşandı. 2019 yılı 1.çeyrekte metrekare verimliliği 1013 TL şeklinde gerçekleşti.
 
Çeyrek Bazda Ciro/m2 verimliliği(TL) (son güncelleme 10 May 2019)
 
Kategoriler Bazında m2 Verimlilik Endeksi (son güncelleme 10 May 2019)
(*Diğer kategorisi; yapı market, mobilya, ev tekstili, hediyelik eşya, oyuncak, sinema, kişisel bakım ve kozmetik, kuyum, hoby, petshop, terzi ve ayakkabı tamir servisleri, döviz bürosu, kuru temizleme, eczane gibi mağazalardan oluşmaktadır.)

Mart 2019’da Metrekare Verimliliğinde En Yüksek Artış Teknoloji Kategorisinde…

Mart ayında, kategoriler bazında metrekare verimliliğinde en yüksek artış teknoloji kategorisinde yaşandı. Teknoloji kategorisi metrekare verimliliği geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre enflasyondan arındırılmadan yüzde 25,9’luk artış kaydetti.

Geçtiğimiz yılın Mart ayı ile karşılaştırıldığında AVM’lerdeki giyim kategorisi metrekare verimliliği yüzde 23,6, hipermarket kategorisi metrekare verimliliği yüzde 22,4, ayakkabı kategorisi metrekare verimliliği yüzde 21,8, yiyecek-içecek kategorisi metrekare verimliliği yüzde 21,1 ve diğer* kategorisi metrekare verimliliği yüzde 20,0 artış gösterdi.
 
Ziyaret Sayısı Endeksi (son güncelleme 10 May 2019)
Mart 2019 verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde bir değişim yaşanmadığı gözlemleniyor.
Ziyaret sayısı endeksinde birinci çeyrek bazında ise geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 2,9’luk düşüş yaşandı


AVM Endeksi Şubat 2019 sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü: “Mart ayı endeks sonuçlarına baktığımızda bir süredir yaşanan duraklamanın az da olsa iyileşme gösterdiğini görüyoruz. Ciro endeksi 2019 Mart döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında yüzde 22,2 artış gösterdi. Her ne kadar endeks enflasyonun üzerinde olsa da Türkiye gündeminin acil olarak ekonomi odaklı olması gerekiyor. Geçmişte bu odağımızı kaybettiğimizde neler yaşandığını tüm sektörler anımsayacaktır. Çalışmalı, üretmeli ve ülkemizin geleceği adına hep birlikte ekonomimizi odak noktamız haline getirmeliyiz. Yaşanan belirsizlik ortamı ekonomiye zarar vermekle birlikte vatandaşımızı da negatif yönde etkiliyor. Bunun somut örneğini ziyaret sayılarında görüyoruz. Ziyaret sayısı endeksinde birinci çeyrek bazında incelediğimizde geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 2,9’luk düşüş yaşanmıştır. Belirsizliklerin ortadan kalkması ile tüketicinin alışveriş merkezleri ziyaretlerinin artacağı bir dönemi tüm sektör adına istiyoruz” dedi.
 
Çeyrek Bazda Ziyaretçi Sayısı Endeksi (son güncelleme 10 May 2019)
 
AVM Ciro Endeksi %18,1’lik artış ile Enflasyonun Altında
Şubat ayında AVM’lerdeki perakende ciro endeksi, geçtiğimiz yılın aynı ayına göre yüzde 18,1 oranında artarak, yüzde 19,7 olarak açıklanan enflasyon oranının altında kaldı. Metrekare verimliliğinde ise bir önceki yılın aynı dönemine göre en yüksek artış yiyecek-içecek ve giyim kategorilerinde gerçekleşti.
 
Ciro Endeksi - Türkiye Geneli (son güncelleme 15 April 2019)
Not: Sektöre ait ciro endeksi, Anadolu ve İstanbul'un GLA büyüklükleri ağırlıklandırarak hesaplanmıştır. 
 
Aylık m2 Başı Ciro Analizi (Ciro/m2) (son güncelleme 15 April 2019)
AVM’lerde kiralanabilir alan (m2) başına düşen cirolar, Şubat 2019’da İstanbul’da 1.147 TL olurken Anadolu’da ise 814 TL olarak gerçekleşti. Türkiye geneli m2 verimliliği ise Şubat 2019’da 947 TL olarak hesaplandı 
 
Kategoriler Bazında m2 Verimlilik Endeksi (son güncelleme 15 April 2019)

(*Diğer kategorisi; yapı market, mobilya, ev tekstili, hediyelik eşya, oyuncak, sinema, kişisel bakım ve kozmetik, kuyum, hoby, petshop, terzi ve ayakkabı tamir servisleri, döviz bürosu, kuru temizleme, eczane gibi mağazalardan oluşmaktadır.) 


Şubat’ta En Yüksek Ciro Artışı Yiyecek-İçecek ve Giyim Kategorilerinde

Şubat ayında, kategoriler bazında m2 verimliliğinde en yüksek artış ‘yiyecek-içecek’ ve ardından ‘giyim’ kategorisinde yaşandı. Yiyecek-içecek kategorisi, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre enflasyondan arındırılmadan %23,8 oranında artarken ‘giyim’ kategorisi ciroları ise %23,4’lük bir yükseliş gösterdi.

 Yine geçtiğimiz yılın şubat ayı ile karşılaştırıldığında AVM’lerdeki m2 verimliliği, hipermarket kategorisinde %20,5; diğer* alanlar kategorisinde %14,5; ayakkabı kategorisinde %13,8 ve teknoloji kategorisinde %9,6 oranında artış gösterdi.

 
Ziyaret Sayısı Endeksi (son güncelleme 15 April 2019)
Şubat 2019 verilerine göre, bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde %2,2’lik bir düşüş yaşandığı görüldü. Ocak 2019 ile karşılaştırıldığında ise şubat ayında ziyaret sayısı endeksinin %13,3 oranında azaldığı tespit edildi.


AVM Endeksi Şubat 2019 sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü: ‘Şubat ayı endeks sonuçlarına baktığımızda bir süredir yaşanan duraklamanın devam ettiğini görüyoruz. Yüzde 18,1 artış gösteren endeks sonuçları, yüzde 19,7 olan şubat ayı enflasyon rakamına yakın olması umut verici. Tüketici davranışlarının ve ekonomimizin seçim süreçlerinden çabuk etkilendiğini düşündüğümüzde sonuçlarda geçtiğimiz hafta yaşanan yerel seçimlerin etkisinin olduğunu söyleyebiliriz. Bu dönemde ziyaret sayılarında az da olsa düşüşler fark ediliyor. Seçim sonrası belirsizliklerin ortadan kalkması ile tüketicinin alışveriş merkezleri ziyaretlerinin artacağı ve artık uzun bir süre seçim olmayıp ekonomimize odaklanmanın gerekli olduğu düşüncesindeyiz. Kategoriler bazındaki en yüksek artışın yiyecek- içecek ve giyimde olması özellikle giyimde sezon sonu indirim kampanyalarının etkisi olduğunu gösteriyor” dedi.
©2019 AYD.org.tr   Her hakkı saklıdır.